Καλωσήρθατε στην ιστοσελίδα του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ Ναυπάκτου!  

 

Υπουργείο Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων

 

 



 

ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

Η λέξη έργο περικλείει κάθε δραστηριότητα εργασία, δουλειά, δράση, πνευματική ή σωματική απασχόληση, φυσική ή ψυχική προσπάθεια, με την οποία το άτομο εμπλέκεται. Η εμπλοκή αυτή προϋποθέτει την ύπαρξη ανάλογων δεξιοτήτων, ικανοτήτων και τη διάθεση χρόνου και ενέργειας από το άτομο.
Η λέξη θεραπεία δηλώνει την εξειδικευμένη παρέμβαση στα τρία επίπεδα πρόληψης με σκοπό είτε την προαγωγή της υγείας, είτε την ίαση, είτε την αποκατάσταση σε άτομο που η υγεία του έχει διαταραχθεί ή κινδυνεύει να διαταραχθεί συνέπεια διαφόρων αιτιών (σωματική νόσο, ψυχική διαταραχή, διαταραχές της ανάπτυξης, τραυματισμό, κοινωνικούς παράγοντες κ.λ.π.).
Έτσι ο όρος Εργοθεραπεία είναι το μέσον που υποδηλώνει ότι μέσω της χρήσης έργων επιδιώκεται η θεραπεία.
Η εφαρμογή της Εργοθεραπείας βασίζεται στην πεποίθηση ότι τα έργα είναι σκόπιμες δραστηριότητες που έχουν επιλεγεί για τη θεραπευτική τους αξία. Οι Εργοθεραπευτές τα χρησιμοποιούν για να βοηθήσουν το άτομο είτε να αποκτήσει, είτε να διατηρήσει, είτε να ξανακερδίσει ικανότητες που δεν είχε στο παρελθόν ή έχουν χαθεί ή έχουν μειωθεί εξαιτίας σωματικών ή ψυχολογικών διαταραχών, με σκοπό την μέγιστη λειτουργική ανεξαρτητοποίησή του.
Στο σχολείο μας στο μάθημα της Εργοθεραπείας οργανώνουμε προγράμματα για να βοηθήσουμε το μαθητή να κατανοήσει και να ικανοποιήσει τις ανθρώπινες ανάγκες του μέσω της επιτυχημένης συμμετοχής του στους τομείς λειτουργικής ενασχόλησης που απαιτεί ο ρόλος που αναλαμβάνει και σχετίζονται με το αναπτυξιακό επίπεδο και το στάδιο της ζωής του. Οι τομείς αυτοί είναι:

Α. Αυτοϋπηρέτηση – Αυτοφροντίδα – Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής
Ο τομέας αναφέρεται στην εκτέλεση δραστηριοτήτων αναγκαίων για τη φροντίδα του εαυτού και τη κοινωνική αλληλεπίδραση και περιλαμβάνει:

  1. Σίτιση
  2. Ένδυση
  3. Προσωπική υγιεινή
  4. Μετακίνηση
  5. Φροντίδα υγείας
  6. Επικοινωνία
  7. Κοινωνικότητα
  8. Σεξουαλική έκφραση

Β. Παραγωγικότητα –Εργασία – Εργασιακές δραστηριότητες
Ο τομέας αναφέρεται στις δραστηριότητες διατήρησης του χώρου διαβίωσης, στην φροντίδα και περιποίηση της οικογένειας και στην εμπλοκή του μαθητή σε δραστηριότητες επαγγελματικές, εκπαιδευτικές, επιμορφωτικές, εθελοντισμού. Ο τομέας της παραγωγικότητας περιλαμβάνει:

  1. Εκπαιδευτικές δραστηριότητες
  2. Διαχείριση χώρου διαβίωσης
  3. Φροντίδα μελών της οικογένειας
  4. Εργασιακές δραστηριότητες

Γ. Παιχνίδι – Ψυχαγωγικές δραστηριότητες – Ελεύθερος χρόνος – Διασκέδαση
Ο τομέας αναφέρεται στην έμφυτη παρότρυνση του μαθητή για ψυχαγωγία και δραστηριότητες εκτόνωσης, ανάπαυσης, ευχαρίστησης και αυτοέκφρασης. Ο τομέας των δραστηριοτήτων παιχνιδιού ή ελεύθερου χρόνου περιλαμβάνει:

  1. Το σχεδιασμό και τη συμμετοχή σε δραστηριότητες σύμφωνα με το αναπτυξιακό στάδιο του ατόμου και τον τύπο των δραστηριοτήτων
  2. Δραστηριότητες διερεύνησης
  3. Την εκτέλεση των δραστηριοτήτων
  4. Άθληση
  5. Χόμπι

Τέλος, οι στόχοι των εργοθεραπευτικών παρεμβάσεων μπορούν να συνοψισθούν στα εξής:

  1. Αξιολόγηση των αναγκών, της συμπεριφοράς και της λειτουργικότητας του μαθητή
  2. Ανάπτυξη, βελτίωση, ενίσχυση, διατήρηση και αξιοποίηση των δεξιοτήτων του μαθητή
  3. Πρόληψη, θεραπεία ή ελαχιστοποίηση των δυσλειτουργικών επιδράσεων
  4. Λειτουργική ανεξαρτητοποίηση του μαθητή
  5. Ενθάρρυνση για μια θετική και ρεαλιστική αντιμετώπιση των αλλαγών που συνεπάγεται η δυσλειτουργία
  6. Μείωση των παθολογικών χαρακτηριστικών και της αρνητικής συμπεριφοράς του μαθητή
  7. Αύξηση της αυτοεκτίμησης του μαθητή

Ε.Χ.